Assalamualaikum, sudah lama ku xblog di sini.
Aku sekarang bekerja di sebuah syarikat swasta terkemuka. Saya terpaksakan rahsia nama syarikat dan semua dahulu sbb nanti ada pihak fanatic atau taksub nanti kata aku ni musuh Islam, ahli freemason, ahli dajjal dan sepertinya...
mmg gila la.. mereka ni lebihkan dajjal dari Allah ke?
lupakan cite ni, nak bagitau anak saudara aku dari US dapat anugerah President dan Sekolah. Cuba bayangkan 1% rakyat Amerika dan dia adalah salah satu daripadanya. Berbangga dgn kejayaan anak saudara aku tersebut selepas buat homerun di baseball sekarang dapat anugerah president.
ok kita balik pada topic.
aku baru saje apply Unifi, mmg terbaik lah line tersebut tetapi ada masalah. Tetiba modem jadi slow dan lepas itu rosak. Baru 2 hari dah rosak tetapi mmg aku xcaya jenama D-Link sbb dulu abang US aku pernah guna dan bermasalah. Dah la kena tunggu berbulan sbb salah alamat, tetiba ini lak rosak.
D-link modem
so saya call la TM Unifi hotline untuk bagi tau masalah yg sedang berlaku kat aku punya Unifi yg teruknya kena tunggu berjam2 kerana iklan yg saya rasa pesal nak ulang beratus2 kali. Lepas itu dapat la panggilan dari si call centre. Si call centre ni (nama dirahsiakan) pun bagi tau la cara nak troubleshoot. Saya respect TM sbb mereka at least boleh handle perkara sebegini berbanding Maxis Berukband punya call centre yg xtau satu habuk.
Jadi, ada masa dia suh cabut dan pasang cable. So adalah saya tersalah pasang cable. Jadi si call centre ni mulalah menyampuk atau nak tunjuk pandai kata kalau buat begini pelbagai masalah nanti jadi la apa la... (seolah2 aku ni NOOB atau xtau pasal internet sedangkan aku pun kerja troubleshooting gak on the phone dgn cara berhemah bukan tunjuk pandai)
so ikutlah cara dia.. pastu dia pun suruh buka browser, dia tanya browser apa... pastu tetiba dia explain kat browser tu ada satu kotak di atas yg dinamakan address bar. Sebelum dia nak sebut address bar, aku kata "bagi IP boleh x?" sbb aku tau kalau nak troubleshoot kena letak IP di address bar. Aku mcm pelik pesal dia nak cite pasal address bar lak ni bukannya aku ni xtau apa itu browser and address bar.
So lepas troubleshoot dia pun bagi la case saya ni ke level 2 atau tulis report la sbb xdapat nak siasat dan baiki.
Sebelum dia nak tutup talian, dia pun tanya aku, "Ada apa2 soalan?"
Aku pun berjawab dgn cara yg elok "saya ada satu nasihat, Saya kerja di bahagian troubleshooting, awk jgn perlekehkan pelanggan awk, jgn ingat awk tu terlampau pandai"
Terkejut beruk si call centre ni, tau takut... dia pun nak tutup telefon sbb tau salahnya. Akan tetapi saya masih berterima kasih padanya kerana sanggup menolong aku. Apa2 pun terima kasih Encik Call Centre nanti jgn perlekehkan pelanggan.
So masuk la report.
Esok hari, aku pun dapat call dari org Unifi pasal masalah Unifi. Nampaknya modem dia rosak. Mmg betul pun patut abang aku rasa pelik tgk modem tu bernyala dgn anehnya.
sebelum org technical call, tetiba ada call dari Telekom yg mengunakan no. dari Penang. Aneh bin Benar. Dia pun tanya aku guna line streamyx, nak upgrade x ke 2MB dgn harga RM130 (Unifi 5MB RM150). Sebelum dia nak cite A ke Z aku tau ni dia nak offer Streamyx deal yg mmg xmunasabah tu. Aku tanya satu soalan simple "contract berapa tahun?". Dia pun cakap "1 tahun". Aku pun terus xberminat, mmg xberminat tapi saja nak tau mcm budak noob (saya percaya org ni nanti call lagi). Tetiba saya kata xberminat dia tetiba letak phone. Adakah ini cara org TM buat kerja? wat malu je..
imagine?
so What the Hell. Beberapa minit kemudian si technician Unifi call bagi tau nak datang. Aku bagi permission. So far modem dibaiki tapi xtau la.. saya xde rumah ni.
*akan datang kisah UNifi the prequel
TMnet punya service mmg hampeh man...menyakitkan ati je. Tmbh2 lg klu vendor dia yg dtg umah kita..mulut cam longkang!!
ReplyDelete