Thursday, February 11, 2010

College lama tipu me.....

tau tak case college lama kan???

ni ada kisah baru...

lately my PC duk bagi prob.. duk reset tanpa sebab je... mcm pelik la kan???

kenapa dia duk reset2 je...

teringat dulu kata lecturer college lama.. lecturer ni i idolise him sbb dia pandai pastu muda n byk ideology n idea2 yg hebat !!!

pastu dia baik dgn students n sporting walaupun cara percakapan atau tak faham apa yg dia ajar... also kelas dia.. tak de satu pun datang... selalu saya sorang je..

ok masa tu.. saya bagi tau dia pasal masalah reset2 ni.. dia kata.. sbb thermostat.. so maybe betul la gak kan?? pikir again tak mungkin sbb bilik saya sejuk...

so anyway hidup la dgn benda tu... pastu lately semakin hari semakin teruk la keadaan ni...

so i inform my new lecturer di college baru ni.. at least dia engineer electric also my kwn from china tu ask him pasal computer dia yg rosak..

so i ask... dia kata mungkin voltage di rumah tak stable sbb tu mereka guna voltage regulator.. ala benda tu yg u nampak di bank tu !!! yg plug bernombor..

ok.. so i dgr advise dia n buat apa dia suruh.. n jadi tapi benda reset tu dah kurang.. tapi masih reset... lama2 dia reset gak.. so i rasa pelik la..

bagi tau lecturer tu again masalah... dia pun rasa ada hardware prob.. n YES hardware prob ni MAHAL tau !! ingat DELL laptop murah ke nak baiki???

ok so cite la my laptop punya specs.. n then.. dia kata... "jap dah tau dah masalah awk!"

so i tanya yg mana??

"RAM!"

RAM saya jawab balik.. kenapa??

dia kata... RAM awk tu tak compatible.. as in dia tak leh tahan RAM awk tu !!

saya pun pelik la... aneh kan??

dia pun tanya... kenapa upgrade sampai begitu...

pastu saya cite la... pasal college lama.. lecturer kesukaan i tu.. cite pasal overclocking la.. modifying la.. mcm2...

so dia pun kata.. "lecturer awk tu giler ke??? buat mcm tu of course hayat computer kurang,"

dia bagi tau.. kalau nak upgrade RAM kena cari yg sesuai or as in... suitable la.. jgn beli sbb murah atau speed dia tinggi... maksudnya.. kalau PC u punya RAM is 20Hz jgn cari n beli RAM 30 atau lebih Hz nanti tak leh tahan...

so dia cite la mcm2... kata overclocking ni... mcm contoh mempercepatkan jantung awk !!!

so mcm2... bila dgr... rasa kecewa.. kecewa kali kedua...

sbb subject dia yg i pass... subject tu la, result saya kena sabotage... n i hantar email.. dia kata nanti dia bincang pastu tak de reply... n subject kekal sebagai fail..

2nd... pasal hal RAM ni...

tapi anyway saya ada idol baru... nanti saya citekan nya !!!

p/s: now nak upgrade RAM atau beli MACBOOK sbb MACBOOK harga dah RM3500 je...

1 comment:

  1. nak juga tukar ram..tapi takde duit..hence, nak tukar laptop baru laaa ;) yang smaller.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails