Tuesday, June 21, 2011

Kisah lanun Caribbean

Assalamualaikum, selepas terbaca blog Sutera Blogger pasal Jack Sparrow Islam, saya pun terfikir nak cite sikit pasal Lanun Caribbean.

Dari cerita arwah ayah, uncles dan tgk national geography, history channel dan discovery channel mereka pernah cite pasal Lanun Caribbean. Siapakah ini lanun Caribbean??

Pada zaman penjajahan atau colony, Spanish atau Penjajah Sepanyol telah datang menyerang kaum Mayans atau Aztecs di Mexico. Mereka datang dgn hasrat 3K mereka (Kekuasaan, Keagaamaan, Kekayaan). Penjajahan Sepanyol adalah kwn dgn penjajah Portugis sbb itu mereka ikut prinsip 3K. Mereka jajah dan membunuh rakyat Mayans dgn zalimnya dan menjumpai sejenis besi yg digunakan sebagai pemujaan yang kuning keemasan iaitu EMAS !!!

Dgn gembiranya mereka mencuri dan membawa balik ke Sepanyol dan berikan emas itu kepada Ratu Isabella. Pada masa sama mereka showoff pada penjajah lain yg mereka jumpa emas mahal ni dan juga mereka adalah peneroka pertama New World (Benua Amerika, apa2 pun Laksamana Cheng Ho adalah org pertama yg jumpa Amerika bukan Sepanyol). Penjajah British rasa tergugat kerana mereka ingin menguasai perdagangan rempah dan juga membina pelabuhan. Disebabkan British rasa tergugat, Sepanyol mengambil kesempatan menyerang British tetapi British telah menang dan mengalahkan Sepanyol.

Disebabkan beberapa insiden tersebut, British akhirnya membuat satu cara untuk mengajar atau membalas dendam kepada Sepanyol iaitu menipu menjadi lanun dan akhirnya menjadi hero dunia. Jadi mereka pergi ke negara Penal Colony mereka iaitu US Amerika Syarikat dan membina pangkalan lanun mereka di sana. Menjadi lanun adalah tactic yg senang kerana kalau mereka serang sebagai British, penjajah lain yg mungkin sekepala dgn Sepanyol akan serang British juga kuasa2 penjajah Neutral akan tergugat.

*Penal Colony ni bermaksud banduan2 penjara yg dihantar ke negara2 atau pulau2 dan pandai2 la banduan tu hidup di sana. Negara2 Penal Colony termasuk Australia dan Amerika Syarikat.

Misi mereka senang sahaja, kalau awk tau maksud Inside Job atau Kerja Dalam. Awak tau kan maksud saya?

Ya, jadi si British ni yg Sir, Captain atau Admiral menyamar menjadi lanun, mengunakan kapal modify bersama bendera Jolly Rogers lalu menyerang penjajah Sepanyol lepas itu curi emas mereka. Penjajah dibunuh dan kapalnya dibakar.

*bendera Jolly Rogers, dari kecil aku suka bendera lanun siap jet pejuang yg ada tanda Jolly Rogers !!



Selepas dibunuh, mereka balik kepelabuhan dan tukar balik ke British dan balik ke England dan mengatakan bahawa mereka menyerang lanun dan mengambil emas yg dicuri oleh lanun. Katakan mereka ni ala2 Hero la.. Jadi selepas hari itu, mereka mulala serangan terhadap Sepanyol. Dan lahirlah beberapa lanun Caribbean yg lain.

Dan yg belum berpangkat, dapat la pangkat SIR, atau OBE dan sebagainya..

Kalau anda sedar sbb itu British dan Amerika suka buat cerita tentang lanun, robin hood, dan sebagainya sbb mereka semua ada sbb atau kaitan dgn mereka yang mendalam. Xsilap satu kapal Selam UK pun gunakan bendera Jolly Rogers dan jet pejuang F-14 mempunyai tanda Jolly Rogers.

maaf ye saya xnak letak apa2 maklumat pasal Arrivals k

Kenapa saya sokong Lanun Caribbean??

kerana mereka menyerang penjajah Sepanyol yg zalim !! Kalau anda tau sejarah mmg Sepanyol selalu dikaitkan dgn kezaliman.

2 comments:

  1. Adakah anda pasti,setakat menonton cerita dokumentari dan bertanya tak bermakna ianya seratus peratus benar

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak semestinya aku suruh ko paksa percaya apa aku kata kat blog right?

      benda ni pun saya buat kajian dulu sebelum posting, kalau awk nak jadi troll nak serang untuk seronok ini bukan tempatnya !!

      maaf

      Delete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails