Monday, December 19, 2011

Menangis bila tgk video ni !!

Assalamualaikum, maaf lah sbb saya sibuk dgn my studies. Waktu free, saya cari la idea dan tgk dan baca benda2 yg berilmiah bukan hoax mcm org ramai suka buat.

Sewaktu tgk video pasal ilmuwan Islam zaman dahulu dan documentary mengenainya. Saya terjumpa satu video yg begitu boleh kata terharulah.

Apakah video yg saya maksudkan ini?? video oldest recording of the Quran !!

apa memdgr video tersebut, menangis saya mendengar. Bukan sbb lama, tapi cara bacaan itu menarik.

jap mesti org kata ini HOAX ke apa?? sbb mana ada tape recorder zaman 1880-an??

Sebenarnya ada !! tapi bukan TAPE RECORDER !!!

nama recorder tersebut adalah sebuah Phonograph ciptaan Thomas Edison ! Ye ! org yg cipta mentol tu !

Kisahnya seorang pemgembara, ilmuwan dan mungkin perisik dari Belanda bernama Christiaan Snouck Hurgronje. Allahualam kita xtau niatnya ke Makkah tetapi beliau ke sana untuk bergambar dan merakam. Waktu beliau datang adalah bulan Zulhijah iaitu musim Haji. Beliau berasa hairan dan aneh, peristiwa apa yg org Islam sedang lakukan. Beliau pergi menangkap gambar2 pemgembara lain2 yg datang dari seluruh pelusuk dunia dan sempat rakam bacaan Al-Quran. Beliau juga terpegun melihat keindahan islam sewaktu bergambar dan mendengar bacaan Quran yg dirakamnya dan akhirnya beliau memeluk Islam. Kemungkinan beliau juga pergi menunaikan haji.

Juga ingat !! Makkah masa ini dibawah pemerintah Khalifah kerajaan Turki Usmaniyah !! sbb itu ada byk design yg fancy.



ihsan CNN, tekan sini untuk link asal dan maklumat yg lebih lanjut

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails