Saturday, May 29, 2010

Down to Memory Lane: Subang Parade

tadi pergi hantar kwn auntie saya kat Subang Parade.. saya ikut la.. sbb lama tak pergi Subang Parade... pergi saje nak tgk kedai video game yg murah la.. game PS3... sbb game PS3 sekarang ni mahal.. jadi faham2 la..

Subang Parade ni mcm famous shopping centre la.. sebelum One Utama, Mid Valley dan semua yg pelik ada... leh kata Subang Parade, Atria, Lot10, Sungai Wang, Imbi, LowYat n semua tu la tempat shopping centre... Subang Parade ni ada byk kenanngan yg manis bersama keluarga.. Lego yg saya suka pun beli di sini walaupun wujudnya One Utama...

jadi masa 1st b4 masuk Subang Parade.. tgk la.. kedai bawah ni..



Dahulunya sini kedai Sate, siap ada gambar org masak n sate mereka mmg sedap.. kalau ada majlis or org asing datang mcm kenalan luar negara atau my bro dari US dgn isteri dia.. mesti kita datang sini n makan.. rindu sgt masa tu.. dgn family.. masa paling happy.. seperti keluarga mafia makan bersama keluarga di sebuah restoran italy di New York. Tak silap disebalah restoran apa entah.. seri melayu ke apa, yg ada di times square tu...



Sini gambar kalau saya ingat ada kedai video game kecil name Siera kot.. tak ingat la.. mmg dia murah n famous.. kecil tau.. tapi mcm2 ada.. sayangnya kedai game tu dah takde... mmg selalu beli game situ...



Kat Kedai Baju Soda ni.. dahulunya kedai elektrik, dulu nak beli SNES di sini.. tapi tak jadi sbb nak video game SEGA Mega Drive (sega dan SNES mmg superior, tapi ramai Malaysians suka SEGA Mega Drive). Di sini TV ada jual n semua la barangan electrik.. dia mcm HSL atau Sony Style la..



Ada byk kedai lama yg masih kekal disini tapi saya dapat tangkap kedai Body Shop ni.. masa tu leh ingat Body Shop menjadi barangan kegemaran wanita pada tahun 90-an..



Dahulunya sini la Toy's R Us.. Syurga kanak2 KL.. mcm2 dah beli kat sana.. tapi sekarang dah takde.. Toy's R Us Subang Parade la ada cmm2 compare dgn semua n sorry ye.. Toy's R Us tak best mcm dulu.. dulu teratur n BEST !!!

Teringat masa standard 1.. beli Lego Pirates yg best.. siap ada penjara. Masa tu lego pirates warna Biru sebelum dia ganti dgn merah..



Tu Lego set yg saya beli... rindu sgt2 masa ni... Lego masa tu mmg best bukan mcm sekrang mcm dah ketandusan idea n baik beli LEGO ciplak sbb nampak mcm mereka mengekalkan standard mcm Lego lama berbanding lego sekarang..



sini tingkap MCD jahat sbb saya suka takutkan org yg lalu sini.. harap2 budak2 baru jgn buat benda mcm tu k !!!



yg ni saya jumpa tak tahan ketawa.. ini la.. vending card machine.. masih hidup ko !!! ingatkan dah pupus.. dulu machine ni famous sbb jual card.. masa tu famous magic la.. apa la.. tak ingat sbb byk sgt card.. pokemon pun tak wujud... ada gak card baseball yg satu ketika di sini famous..



Atap Subang Parade... masih kukuh n teringat saya kat satu shopping centre di US.. masa saya kecil.. abang saya melepaskan belon helium dan terlekat la di situ.. huhu



ini lift yg famous di Subang Parade.. leh tgk org n semua... dahulunya tak silap merah..



Yg ni saya ingat.. Dave's Deli yg suka block org jalan.. ni je satu tempat u tak leh jalan sbb di block oleh kedai ni.. oo lupa tangga elektrik sebelah tu.. sampai hari ni masih sama.. kenapa?? aku kena sekali lagi kejutan elektrik daripada dia.. selepas.. 13 tahun dulu ??? leh tak Subang Parade baiki benda tu...





Ini gambar carpark.. arwah ayah suka masuk sini sbb senang.. ooo ingat tak lego saya beli tu ?? Saya boleh ingat hari tu dgn jelas... mmg sebuah hari yg happy... masa tu arwah ayah bawa la nak beli lego tu.. pastu masuk di tempat ni.. tak silap org yg jaga kaunter tu wanita n ada anak atau adik dia kot... tak silap arwah ayah ada duit RM10 tak leh pecah.. jadi tak ingat mcm mana.. arwah pergi pecah duit n then bayar.. baikkan org masa tu... zaman sekarang ni mcm SETAN je !!!

mmg byk kenangan la... masa pijak di sana bergema bunyi "That's one small step for man, one giant leap for mankind,"

Subang Parade dahulunya ada panggung wayang tapi dah takde bila datangnya GSC dan TGV dan sekarang Cathay... saya tak dapat tangkap arcade di sana.. n masih ada lagi game2 lama tu.. ingatkan dah pupus.. nak tangkap tapi tak sempat dan berani sbb ada kedia block adalah tempat vending machine gula2 dan coke.. mmg situ tempat gula2 dan coke je...

Sian tempat2 lama ni, semakin hari mcm org tak kenang... semua lebih care pada Mid Valley yg besar tak cantik dan la leh sesat... Times Square yg tah... no OMPH... KLCC.. nice but.. to fancy.. Pavillion.. byk tempat makan je...

so apa2 pun tempat2 lama ni harap kita leh kenang...

1 comment:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails