Saturday, May 8, 2010

Sainstis Islam pada zaman kegemilangannya !!

Assalamualaikum, hari ni kwn Oman saya bagi satu video untuk tgk, dia kata BEST !!!

saya pun tgk la... BEST GILER !!!



exhibition pasal Islamic Invention ada di UK sehingga 30 June !!

wow kalau leh nak gi tgk je, sbb saya mmg minat pasal Sains Islam..

Dulu pernah kan??? TV3 tunjuk dokumentari di panggil Ilmuwan Islam...

sayangnya takde repeat.. tapi Alhamdulillah dapat beli DVD tersebut !!

pastu siapa pernah pergi exhibition Islam fair di KLCC dulu ???

sayangnya inventor Islam wanita yg bernama Mariam Al-Ijliya Al-Asturlabiya kurang mendapat perhatian dari pihak Islam dan barat. Juga saya baru saje kenal lepas tgk video tu... dia mencipta Astrolab.

anyway jom saya cite sikit pasal Ilmuwan Islam yg saya kenal...

kita mula dgn yg saya paling suka iaitu

Abbas Ibn Firnas
Beliau adalah bapa pernerbangan. YE !! PENERBANGAN !! di barat mereka lebih kenal dgn adik-beradik Wright yg mencipta kapal terbang dgn mengunakan sistem Benouli. Sebenarnya sistem ini dicipta pada zaman Abbas Ibn Firnas.

Ibn Haytham
Siapa sini pakai cermin mata atau mengunakan camera?? Beliau adalah pengasas camera dan cermin mata. Sampai hari ni theory dan technology yg dicipta oleh beliau masih diguna pakai !!!

Al-Jazari
Bapa kejuteraan, kenapa?? Beliau orang pertama mencipta asas pada engine. Tak silap pancutan air bernejin di Sepanyol masih berfungsi sehingga ke hari ni... Beliau juga mencipta jam dan fungsi alam mcm setiap kul 12 dia akan berbunyi.

sebenarnya ramai yg saya minat tapi itu yg saya leh letak...

kalau minat.. beli la DVD ilmuan Islam atau pergi UK dan tgk exhibition ni !!!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails