Saturday, July 3, 2010

barangan di kedai daiso dan seterusnya...

ok 1st terpaksa saya tunjuk result nuffnang saya...

nampaknya ramai yg interested nak tau pasal kedai daiso ni...

sekali lagi saya shopping di daiso.. beli la barangan yg penting sikit...

1st saya beli adalah screen protector untuk ipod 4g aku ni...

ye, dah lama nak beli tapi tau la kalau beli di kedai Apple atau kedai lain mesti RM100 lebih..



somehow ok la not bad bagus la quality dia !!

pastu ni items i beli di daiso sungai wang, Alhamdulillah byk stock yg takde di curve atau one utama punya daiso ada di sini...

beli daun terup plastic untuk magic dan ipod cover


ipod cover tu datang dgn mcm2 warna yg menarik dan juga cards tersebut

cantik kan?? sudah bersama screen protector juga




masa ni... saya lepas pergi tgk roadshow racing jepun tu... tau la Syarikat Litar tu telah membuat planning yg gagal last minit.. mmg teruk la... event tu..

lepas balik event.. aku terjumpa satu keluarga miskin ni.. kesian saya tgk


tgk la.. anak ada 4.. mereka semua tunggu org atau rakyat Malaysia beri sedekah.. masa ni sorry saya katakan mmg saya marah... 1st sbb rakyat Malaysia yg lalu lalang.. tak leh ke bagi RM1 ??? satu org RM1 adakah tu mahal???

kedua paling saya marah.. masa ni World Cup so org kita termasuk Melayu juga.. pergi meletakkan betting di Times Square sbb ada pameran betting atau berjudi di sana... so faham2 la... mana duit tu pergi...

ok la.. maybe awk semua nak marah saya kata.. oooo awk kenapa bagi sedekah kot2 mereka ni penipu...

FOR YOUR INFORMATION!!! based on my experience saya leh bezakan yg org yg minta sedekah yg mmg minta sedekah dgn yg JAHAT !!!

ok skip that.. saya cite balik...

so mula bagi la RM5... sebelum balik... pastu teringat.. mana cukup... anak 4 org..

so pergi la beli ticket Monorel n then turun dan bagi RM10 yg saya ada tu... walaupun kesempitan wang yg sgt2 masa tu... saya beri juga.. mereka lebih perlukan dari saya...

ok so dah set nak balik.. then ternampak 711... i pun pikir... sian anak ramai mesti makanan tak cukup.. jadi.. saya pergi 711.. beli la.. air dan makanan kepada keluarga miskin tu..

saya datang n then bagi tanya makcik tu sambil mengambil nasi menyuap anaknya..

"ini semua untuk makcik,"

makcik tu menjawab terima kasih..

saya tanya "cukup tak makcik?? takut tak cukup kan??"

makcik tu dgn baiknya cakap "cukup adik, cukup,"

mmg sedih selepas saya tinggalkan mereka.. mmg saya nak menangis...

pada masa ni emotions came in keluar la pikiran2 yg baik dan jahat..

aku pikir bila saya berjaya.. saya ingin menolong keluarga miskin ni... bagi mereka rumah, sekolah, training untuk pekerjaan...

cuba pikir... mana Kerajaan?? teringat si kuat tidur tu cakap dgn berianya nak kata "Malaysia free of poverty" masih ada lagi mcm mereka... lagipun kita pun tak leh 100% rely on them as well...

Jakim, jgn harap la.. mereka pentingkan tahan pelacur..

Baitulmal... maybe duit disalahgunakan..

itu la pikiran aku masa tu.. then terpikir org kaya2 sorry la.. teringat kwn arwah ayah saya yg superloaded anak belikan satu set ipod (kalau ipod tu ada 8 warna mmg semua 8 warna di beli) kwn arwah tu... pernah dikecohkan oleh my mom n dad, dia mmg charitable.. sedekah beribu2... tapi satu yg saya sangsi.. kenapa sedekah pada negara luar bukan negara sendiri ??? sedangkan negara sendiri pun ada masjid yg mmg uzur dan rosak dan juga org Miskin yg beragama Islam...

apa jadi kalau musuh Islam jumpa mereka dan bagi tau mereka "i can help u if u join us,"

suka tak???

tak nak tulis lagi sbb nanti saya nak tulis pasal ni...

nanti saya akan posting tentang mereka dan ramai org miskin yg saya jumpa !!!

ingat kwn2 bloggers yg baca ni... kita bersedekah bukan nak show off atau tunjuk kuasa.. kita buat kerana ke jalan Allah...

Fisabilillah !!!!! (maksudnya ke Jalan Allah)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails