Thursday, September 27, 2012

Ish xde adab makan ke?

Assalamualaikum, maafkan saya sbb lama xblog. Byk masalah perlu diselesaikan. Hari ni saya nak berkongsi topic penting ni. Xada adab makan.

Maafkan saya, terpaksa saya katakan kita yg berbangsa Melayu dan beragama Islam mempunyai adab makan dan cara tartatertib yg elok tetapi ramai yang x edah benda yg penting sebegini.

Saya keluarkan topic ini selepas gagal nak kisahkan kat blog juga saya teringat selepas melihat video vlog kwnku. Saya tersedar org Melayu kita dah lama meninggalkan adab makan.

Kenapa lak??

Ini kisah benar saya nak kongsikan.

Saya selalu solat di satu surau ni (tapi bukan sekarang sbb bila bekerja saya solat di masjid dekat office). Surau ini mempunyai lunch Biryani (trend masjid dan surau sekarang) belilah satu set dgn air sekali.

Sedap itu mmg sedap, tapi yang saya xsuka. Org kita yg makan akan makan sampai nasi berterabur. Berterabur mengalahkan kanak2. Makan xcermat selepas itu, nasi berterabur. Imagine kita atau orang lain yg masuk ke bilik solat terpijak atau terkena dikepala sisa nasi yg berterabur. Juga kita yang dah berwudhuk cuci pijak atas nasi. Dahlah nasi itu rezeki, kanak2 miskin yg kebuluran, orang kita duk buang nasi pastu bagi org lain pijak.

Tak rasa pelik? Sudah dewasa tapi tak ada adab makan. Kalau tertumpah nasi, kutip balik bukannya susah. Perangai org tumpah nasi ini mcm jenis "Aku tak kisah" atau I dont care. Sama juga dgn case Tandas. Tapi xrasa mcm malu, dimasjid seagama boleh buat sebegitu?

Sbb itu, aku jarang solat dibawah atau tempat org ramai makan sbb mereka xcermat.

tapi bila tgk balik rasa sedih pun ada kerana adab org Melayu sudah tiada dan digantikan dgn yg xsopan dan xelok.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails