Thursday, September 17, 2009

Happy 50th Post !!! n FOOD RANTING !!!

kalau combine dgn lama blog mesti dah beratus !!!

so i pun tak tau nak post apa

since raya nak dekat... nanti i will post card raya di my blog...

hmmm maybe today's topic pasal makanan kot...

1st nak congrats pada Chef Wan



kerana Chef Wan telah mengharumkan nama Malaysia again... sbb dia telah memenangi anugerah BEST CELEBRITY AWARD mengalahkan Jamie Oliver, Anthony Bourdain, Gordan Ramsey dan lain-lain..

mmg susah nak percaya kan????

maybe sbb makanan Malaysia lebih sedap or unique... anyway i am happy sbb Malaysia ni dah World Standard n i hope ada la makanan Malaysia yg original di sana..

cakap pasal Makanan Malaysia ni... saya sedar ada byk kedai Makanan Malaysia yg dibuka dan tak bertahan lamanya..

saya ingat pada tahun 2000 di KLCC ada satu restoran bertaraf 5 bintang yg menjual makanan Malaysia yg original... customers keeps on coming.. also itu restoran itu tidak menjual arak... apa unique restoran itu, owner dia pandai sgt2.. dia mencari makcik2 di kampung untuk masak masakan asli Malaysia.. can say home cooking...

jadi makcik2 dijumpai akan masak dengan sepenuh hati mereka... anyway u wont miss home cooking when u come here...

restoran ini unique sampai ada bilik VIP untuk private dinner atau meeting.. kalau nak duduk bersila mereka ada tempat untuk duduk bersila...

tak silap tahun 2002, restoran ini ditutup... sedih bukan???

now awk cuba cari restoran2 melayu, adakah restoran itu ramai atau tidak ???

kalau kita sedar restoran atau kedai makanan yg laku adalah kedai mamak dan kedai makanan segera atau fast food..

also kalau kita sedar... adakah kita di ajar oleh ibubapa untuk makan fast food dan makanan barat ???

bukan nak say ur parents gave us bad teaching... NO... i am just sayin.. do we realise it??

saya ingat masa saya kecil.. saya tak suka sgt makan makanan malaysia atau nasi2 ni... kalau nak makan.. nak yg western..

teringat dulu masa di Penang.. saya lapar dan arwah ayah bagi tau... ada kedai nasi kandar yg paling sedap di Penang.. tapi tau kan saya degil nak sgt Maku D tu... arwah drive ke sana dan tunjuk kedai tu kat saya... in the end.. tau la apa saya makan... that stupid fast food...

bila saya ingat balik incident ini, saya cuba cari kedai yg arwah ayah maksudkan tu.. so pada tahun 2007 atau 2008 baru saya jumpa kedai tersebut.. kedai nasi kandar Line Clear (2nd best nasi kandar).. mmg sedap la.. ALHAMDULILLAH dapat penuhi hajat arwah ayah...

Alhamdulillah hari ini, saya suka makanan Malaysia... kat mana2 saya pergi saya boleh makan.. finally i am like approve to eat anything yg HALAL..

ok, cakap pasal makanan.. saya tgk course masakan di IPT-IPT malaysia.. semuanya barat... mana masakan Malaysia??? Malaysian Cuisine not consider as a syllabus??

teringat satu IPT yg mengangongkan bangsa Melayu.. siap bawa sepanduk dan merusuh pada satu Menteri Besar... IPT itu kononnya menjaga hak melayu... tapi saya tgk kalau anda menjaga hak melayu... kenapa course culinary atau masakan TIADA MASAKAN MELAYU ?????

Masakan Cina, Masakan India dan Masakan Barat je dlm syllabus dia.. manakah hak makanaan atau masakan Melayu??

bukan nak boycott... tapi saya tak suka org yg cakap tak serupa bikin... mcm MINAH NX tu contohnya...

tgk la.. Makanan Malaysia mana??? takkan nak grad yg tau masakan barat je... kita dah OVERLOADED dgn chef yg tau masakan barat... tgk contoh mcm Japan.. mereka dapat jaga kedaulatan makanan mereka.. kenapa kita tak boleh sedangkan kita mengagong-agongkan JEPUN ???

satu lagi adalah mengiklanan.. saya sedar... INDONESIA.. sanggup mengiklankan restoran mereka di TV.. anda rasa ?? di TV adakah restoran masakan malaysia mengiklankan restoran mereka???

tidak bukan???

saya hairan semasa di indonesia.. bagaimana negara mcm indonesia sanggup berani mengiklankan restoran mereka... n tgk kerana success-nya di sana.. mereka membawa restoran mereka di sini... contohnya mcm restoran Wong Solo dan Restoran Sari Ratu...

Indonesia juga menjaga kedaulatan makanan mereka.. kwn Indo saya di jepun tau masak masakan negaranya..

restoran yg masakan Melayu yg laku saya tahu adalah Restoran Jaring di Sunway... maybe ada lagi so tolong inform me plz !!!!

Kelantan mmg byk gak la...

also ada kwn2 yg mmg buka restoran masakan melayu.. n ALL THE BEST TO THEM !!!!!

ada kwn buka restoran masakan Melayu tak sabar nak try!!!

anyway kalau ada kasar atau salah bahasa atau maklumat saya salah saya minta maaf byk2...

ooo yea saya lupa... saya pun minat makanan barat.. so dont think i am ONE SIDED!!!

btw PLZ PLZ PLZ visit and follow

my game BLOG !!!

my photoblog parodies

and my Suppport Malaysian Product and if you found a Malaysian Company which you think needs to be promoted then comment or facebook or email me..

Aiman's game review blog
Support Malaysian Products blog
Photoblog Parodies

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails