Monday, May 24, 2010

Perdebatan Angkasa Hebat: Aiman bersama bekas pakar

Assalamualaikum, beberapa hari lepas adalah hari memecah record bagi Mars Exploration Rover kerana telah menduduki lama di Planet Marikh daripada Probe Viking.

gambar Marikh dari Viking


Happy 6 years

Spirit dan Opportunity


Selepas baca article Nasa yg best ni.. saya pun teringat nak search pasal seseorang bekas pakar dan tak tau dia tu ada tulis pasal astronomy. Mmg ada yang perlu dibaiki.. dan ingin saya berdebat dgn dia... based on his article yg dijumpai di sebuah blog. Saya kesian blog org tu kerana copy n paste je daripada memberi pandangan atau mengkaji dulu article sebelum posting. (pada pemilik blog tu sorry k)

Article bekas pakar tulis pada tahun 2004 dan laman webnya ditutup. Blogger yg upload article ni adalah pada tahun 2008.

Debat pertama !!





ada grammatical error, dehantar sedangkan dihantar takpe.. dimaafkan.. kita lihat ada byk probe di hantar dan gagal, mmg kisah ini betul kerana sudah banyak yg telah lost communication maybe sbb kerosakan software atau hardware durability yg lemah. Jap, dia kata Paftfinder adalah object pertama??? adakah dia tidak tahu???

Object pertama yg mendarat adalah probe dari Soviet Union (Russia) iaitu Mars 2 (Russia mendahului Amerika Syarikat dan byk probe di hantar) dan probe Amerika Syarikat yg pertama mendarat adalah Viking 1 Lander pada tahun 1976 !!! bukan pathfinder !! Juga Viking Lander telah mendapat gambar dari planet tersebut dari angkasa dan darat.

Gambar dari Viking 1 semasa mendarat di Marikh !!!


OK we go on

Debat 2





OK setuju sgt2, tetapi adakah dia tau buat masa ini Nasa masih cuba contact dgn peralatan yg gagal dan juga mereka cuba untuk beri alatan tersebut hibernation (untuk berehat) sementara waktu. Disebabkan hibernation mereka dapat menjimatkan kos dan juga memberi masa untuk peralatan tersebut relax.

Kos penghantaran of course la Mahal tapi NASA sedang cuba mencari alternative murah dan selamat. Every space exploration is expensive jadi kalau nak jugak jelajah, NASA kena bekerjasama dgn agensi angkasa yg lain mcm Russia dan lain2. Kos Makanan maybe mahal tapi i rasa dah standard kot harga sbb mereka makan makanan kesihatan bukannya rendang dan ketupat, kalau nak jugak rendang dan ketupat then special case la dan mahal.

Debat 3





Ok pasal penghantaran pulang ini mcm bodoh sgt2. Nasa dan juga agensi angkasa lain mmg dan dah set untuk penghantaran pulang. Suka tak suka mesti ada wajib untuk survival. Bekas Pakar kena tau bahawa Lunar Module juga mempunyai rocket untuk pulang???

Lunar Module berlepas dari bulan, direcord oleh Moon Rover


Anatomy of the Lunar Module
hak milik ABC, tolong click untuk tgk video tersebut

NASA sekarang ni mencari alternatives untuk bahan api dan yg paling baik adalah mengunakan kuasa nuclear kerana dapat jimat kos dan pengunaan hayat yang lama berbanding rocket biasa. Rocket Nuclear juga mempunya kuasa yg lebih tinggi berbanding rocket biasa. Rocket jenis nuclear diharamkan pada zaman John F. Kennedy.

Dedahan radiasi adalah perkara biasa dlm explorasi angkasa jadi daripada experience yg di pelajari dari bulan dan pembinaan ISS tak kan mereka belum bersedia ??

bekas pakar cuba untuk tulis tetapi mempunyai maklumat yang sikit, saya percaya jika beliau baca lagi mungkin beliau akan tulis hebat hebat? siapa tau?

Jika misi bulan adalah success, kenapa lak tidak marikh.. so apa2 pun kita tunggu, sbb NASA duk buat testing.

sekian aku punya debat... terima kasih

6 comments:

  1. you sepatutnye be the one to land on marikh la aiman. heheh banyak buat research nampak? mana satu blog dia tuhh hahaha..alaa nasa kan banyak duit,takkan tak mampu kot

    ReplyDelete
  2. eh mana comment ni ???? babi punya blogger !!!

    ='(

    ReplyDelete
  3. @Neon: Nasa mmg byk duit tapi duit tu pergi mana... huhu

    NASA is supported 100% by Kerajaan Amerika Syarikat so faham2 la..

    me darat di marikh, kena training byk la ni.. i m not 100% fit to be an astronaut...

    Nasa lebih pentingkan si ISS tu daripada misi angkasa lepas.. dah la Skylab yg paling power dari ISS pun dia biarkan sampai hancur ke bumi..

    ReplyDelete
  4. suka bena cite pasai bulan bintang...ahaha..
    ape bezzz loh..kui3

    ReplyDelete
  5. @Reiko: my prob la.. saya nak share pasal fakta angkasa kerana i sedar kurangnya fakta tentang angkasa di Malaysia.

    ReplyDelete
  6. wah baguzz! astronaut!! <3

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails