Sunday, November 22, 2009

adakah guru pekerjaan terhina???

hari ni saya ada baca blog kwn saya, seorang guru... saya ada baca posting ini bahawa ada kwn dia... mengatakan bahawa guru itu pekerjaan terhina also kerja gaji rendah...

1st kenapa dia begitu sempit pikiran-nya mengatakan begitu ?????

also kalau anda baca.. dia kata nak jadi pensyarah... also kenapa begitu penting sgtkah gaji ????

Dan bukankah pensyarah itu guru ??

atau mungkin prespeki mereka memikirkan bahawa kerjaya guru ini lebih terhina atau kurang gajinya compare to doctor la, lecturer la..

*ada relative saya ni... mak punya uncle la.. dah tua nak mati, tapi tak insaf.. menghina org n pekerjaan org n education org n rupa org.. ingat apa awk ni perfect sgt ke??

ye saya tau, sekarang ini kegawatan ekonomi dan juga kurangnya pekerjaan kerana OVER-grad.. dan students yg tanpa skill yg diperlukan.. also dgn lekanya kerajaan dalam menangani budget (pentingkan liwat dan party je, ala 2 2 parti tu la pembangkang n kerajaan) walaupun mereka sedang cuba their best untuk solve this matter...

gaji penting ke??? masalahnya now kita nak cari rezeki yg halal bukan haram... begitu sedih bila saya melihat ramai kwn2 atau pekerja yg sucessful tapi makan rezeki haram.. yg sedihnya mengapa Haram yg dipilih ?? adakah sbb dia lumayan dari yg halal ?? so pikirkan la...

bila saya baca tu... bukan main marah ku dgr... tapi Alhamdulillah, kwnku yg guru tu bantai balik mcm guru lain yg berwibawa akan bantai dia...

kita lihat balik... guru ini mmg pekerjaan yg paling byk cabaran also yg paling termulia.. jika anda follow the guidelines n ikhlas.. (ada juga cikgu yg leka di sini)

mengapa??

cuba tgk... mereka dapat handle class yg maybe kecil 8 org atau class yg besar 20 atau better 100 over ????

or kalau pelajar yg OKU ??? mereka gak yg leh handle!

adakah senang anda ingin handle... trust me.. even saya walaupun bukan cikgu tapi nak present benda pun ada yg tak nak tgk presentation...

honestly we respect them... i am sure mereka tak pernah jemu mengajar kita...

tapi b4 i go on talking nice about teachers.. saya nak cakap guru2 yg jahat ni dulu.. atau yg kurang training..

ye la.. tau nak marah student je... bukan nak mengajar... pastu kalau student tak tau, marah2 je... bukan nak memahami keadaan student...

bagi contoh, seorang pelajar baru je melangkah nak belajar BM.. cikgu BM memarahi dia kerana... dia tak tau BM..

pelikkan.. atau tgk video ni... maybe anda akan faham !



masih ada lagi guru mcm ni di Malaysia dan perlu ditraining !! atau senang je.. remove them !!!

sorry tulis pasal ni but i think this is one of the factors why we dont like them.. but not all are like this !!

i hope kerjaan can look in this matter to bring out quality teachers..

ok so

cakap pasal kerjaya.. adakah anda sedar bahawa some of ur guru ni.. not normal.. meaning.. mereka mmg bukan cikgu... as in... kerjaya 1st mereka is something bigger... for example guru maths yg saya suka tu.. dia lecturer n penasihat dalam bahagian aeronautic.. maybe guru ni mcm sampingan or sbb dia suka mengajar with he always tells the class, dia tak jemu mengajar...

btw, ini nasihat saya dapat dari ustaz n ustazah di UiTM.. mereka kata... kita kena kongsi ilmu bukan kedekut ilmu... bila kita kongsi ilmu, kita akan faham lebih lagi...

mmg betul pun so jgn kedekut ilmu

teringat satu professor emiritus yg cakap "mana leh, aku mana leh bagi ilmu kat mereka, biar mereka cari sendiri,"

paling sedih, negara luar memberi penghormatan n respect pada kerjaya guru berbanding kita...

p/s: actually dah tak ingat apa lagi nak tulis... so i ended here k

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails