Sunday, November 8, 2009

Eureka i am becoming some professor in the making (rant)

not Eureka yg pertandingan sekolah dulu yg tak best tu !!!

Eureka as in I FOUND IT !!!

ok here it goes !!

Arwah ayah pernah paksa saya... practise maths.. mcm practise Quran...

setiap hari kena baca, kena buat... saya ikut nasihat ini...

well maths ni mcm lumrah hidupku...

can remember kecil... dah belajar darab n algebra..

bila form 2 dah pro sikit demi sikit....

form 3 nak kalahkan nerd yg patahkan kerusi di sekolah...

bila form 4 saya dapat kalahkan dia... tapi addmaths ada prob...

later i go on...

cakap pasal form 4... ada cikgu tuition ni idola saya... kenapa??

dia simple person, datang class ada mcm2 formula dia beri kita... tapi dia mmg bermisteri...

cikgu ni bermisteri... tapi kesian.. di buli oleh awek2 cun tanya ada gf tak apa la...

dia tak marah tapi gurau mcm student... dia sygkan semua student... dia juga pemeriksa kertas SPM... so mcm2 cite.. dia pun cite.. pasal how mathematician works...

mmg hebat !!

dia berilmu n cite mcm2 also dia suka kongsi pengalaman supaya class maths tak boring...

tapi dia nakal.. dia tau saya ada relationship dgn my xgf (masa tu gf la).. selalu tanya saya pasal dia...

anyway saya tak tau sgt misteri tentang dia.. but all i know... i like how he handles maths n berilmu (teringat lecturer NERD bodoh tu.. tak nak berilmu dia n bagi alasan, AKU BUKAN SUPERHUMAN)

tahun ni.. kwn baik saya cite... dia kata.. cikgu tu.. dulu kerjanya... tau apa???

i was shocked n hampir pengsan n patut la genius....

dia kerja di bahagian AERONAUTIC n pernah menjadi lecturer...

giler hebat !!!!!

ooo topic eh???

mcm ni... masa di UiTM n college lama n baru... maths pun pernah help me in many algorithm..

ada lecturer dari UK cite.. awk cuba pikirkan mcm cite numb3rs...

cuba pikir... setiap kejadian ini ada mathematics...

tiupan angin, velocity, cahaya, pressure, tekanan... n etc...

ini la anda kena tau.. zaman sekarang perlukan nanotech...

benda ni dah cuba saya fahamkan... tapi to make things interesting.. ingat tak???

ramai ustaz dan ustazah mengkatakan Quran adalah jawapan segala masalah juga pelbagai ilmu juga dlm Quran..

mungkin bagi anda... maybe not.. but saya sedar.. patut la.. Khawarizmi dapat jumpa Algorithm di Quran...

ok dlm Quran saya dapat menjumpai... darab, kuasa 2, kuasa 3, punca kuasa, nombor binari atau asas 2.. n mcm2 la...

bagaimana??? kalau anda belajar tajuwid Quran... method dia sama... ada Algorithm tertentu...

ilmu saya dapat ni... nanti saya terjemahkan... sbb saya sibuk dgn kerja n assignment ni...

so nak balik ke topic Eureka ni actually happen to me this week...

lecturer Java bagi assignment untuk siapkan pasal a special program...

saya respect lecturer java ni... dia nasihatkan semua

"buat apa yg anda tau, jgn paksa diri anda buat yg susah.. bila dapat buat yg senang then masukkan yg susah,"

maksudnya... mula yg senang dulu.. pastu letak yg susah sikit... pastu letak yg susah byk sikit n continue....

so cubaan pertama jadi... so i baca arahan.. n then kwn dari China hampir dapat solution also masa tu complab nak tutup.. so saya balik la.. masa balik dapat la.. algorithm yg tepat tapi... tak clear.. as in tak 100% menepati soalan.. saya mungkin dapat 3 or 4.. but Alhamdulillah dgn berkat dan usaha... dapat gak solve 2 algorithm.. mcm tak caya... sedang Java kan susah n also dah nak mati di college lama kerana kurangnya asas java (bukan kurangnya asas tapi lecturer tu bagi asas dia kurang)

btw, ku bimbang kalau kwn dari china ni leh perform better than me.. bukan nak bermusuh saya nak persaingan yg sihat.. as in competition.. not to beat the crap of her.. cuma nak berkongsi ilmu atau apa professor fadhilah kamsah kata.. "kita kena bersaing dlm ilmu mcm sukan atau sportsmanship... bukan nak gaduh nak dengki but to improve our daily lifes,"

so saya tgk dia dapat je formula.. ku tak dapat ke???

lagipun lecturer java kita ni Melayu... takkan nak malukan dia... seperti yg lain???

*teringat dia cakap dlm BM, akhirnya ada student Melayu di sem ini..

also saya budak melayu di class tu.. takkan nak biasa je.. also familyku bagi last chance study sini.. takkan nak gagal again ??

so entah bagaimana la...

so hari ahad ni... saya pergi la ke tandas nak qadar hajat dan lepas tu mandu... tetiba java idea tu termasuk.. so EUREKA !!!!!!

ku cepat2 kering, tulis formula tu... dapat gak.. so saya cuba... tak berhasil tapi Alhamdulillah berhasil... mcm tak caya... gembiranya aku...

so dah settle n esok nak tunjukkan kat lecturer n kongsi dgn coursemate China tu.. nak tunjuk cara saya solve... maybe dia pun dah solve kot..

n Alhamdulillah maybe 4 markah (4 is FULL) ??

btw saya nak kirim salam kat semua guru maths saya... yg menolong n ada yg tak... terima kasih.. jasamu akan ku kenang!!!

*p/s: my gf kata... muka aku mcm this guy...

1 comment:

  1. Good morning Mr. Gordon Freeman.

    G-MAN:I would take it that you would want to join the Black Mesa Unit? I could make it happen for you!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails