Wednesday, December 16, 2009

Tak de Tempat bukan alasan yg munasabah!!

ok, kenapa saya tulis mcm tu..

well satu hari tu saya dgr khutbah Jumaat mengenai tentang anak luar nikah n case buang anak semakin berleluasa..

iman yg baca khutbah tu started la.. cite mcm2.. pastu cakap yg negeri paling ramai is Kelantan n pastu ini la.. itu la..

i pun rasa mcm.. tak baik nak cakap pasal negeri org sbb ada statistic-nya betul ??

i meant look... Kedah ?? Johor (rates buang anak yg tinggi kerana Singapura) ??

n others... dont point Kelantan k !!!

itu tak buat i marah... tapi yg made me marah was... dia cakap pasal rumah kebajikan ni.. entah la... encik apa name...

so dia cakap pasal keadaan ini berleluasa.. dia kata sampai rumah kebajikan ini TAK CUKUP !!! TAK CUKUP UNTUK MENAMPUNG !!!

saya dgr, saya mcm... iman ni nak promote rumah tu ke??? kenapa tak cakap di khutbah pasal cara nak didik anak atau kurangkan rezeki yg haram daripada promote..

dia cakap la... tak cukup menampung.. ok saya tak nak comment pasal how anak2 kita nowadays duk buat benda maksiat..

maybe sbb salah kwn or rezeki yg haram dari parents atau dugaan...

so i was angry the part dia kata tak cukup.. mengapa mereka tak try to buat cukup...

no bukan nak promote..

cuba fikir... rumah kebajikan yg mana paling BYK !!

yg bukan Islam... n yg bukan Islam ini lebih caring compare to majority yg Islam punya..

paling menyedihkan... musuh Islam ini pandai... mereka buat la.. terlampau byk sgt rumah kebajikan.. no saya bukan point pada yg rumah kebajikan yg bukan Islam tapi yg musuh Islam.. kerana musuh Islam suka buat rumah kebajikan.. (inikan maklumat pasal rumah kebajikan musuh Islam awk comment n i will email u) n pada masa sama mereka cuba la memurtadkan budak Islam tu...

ok back to story

so masa tu pikiran saya teringat kat cite lama ni... masa saya buat kerja kebajikan di rumah anak yatim di sungai buloh...

saya dgn penjaga rumah anak yatim bercerita.. dia amat sedih tentang satu incident..

cite dia mcm ni... ada keluarga Miskin dan daif tiada tempat tinggal datang ke rumah anak yatim ni.. untuk meminta pertolongan.. mereka nak tempat tinggal.. dan penjaga tu dgn saya rasa pikiran tak terbukanya... kata rumah anak yatim ni tiada lagi tempat untuk mereka tinggal... dia minta maaf tak leh bantu...

so mereka keluar dari rumah anak yatim ini, n then dijumpai oleh musuh Islam kita.. n then musuh Islam ini ... berikan mereka rumah, duit n etc.. n mereka sekeluarga murtad...

dgr tu.. rasa nak tampar muka org yg jaga tu.. dia tak pikir ke???

mula2.. bagi mereka duduk sementara waktu also call BaitulMal atau Jakim or mana2 persatuan Islam untuk bagi mereka pertolongan???

simple kan?? jgn kata tak cukup tempat... cuba compare Malaysia dgn Palestine.. rumah anak yatim mereka OVERLOADED !!!!

or mcm mana dgn Iraq ?? lagi overloaded siap kena bomb oleh askar US pada perang teluk pertama... kesian anak yatim yg di bunuh dgn kejam..

kita nak overloaded pun tak leh...

anyway dgr ni mcm kesian la... mengapa kita tak leh menolong sesama kaum.. so pikirkan la...

n yg jaga rumah anak yatim ni... dont say overloaded.. give them time n find help.. dont tell me u tak ada number atau org leh tolong mcm Jakim... i am sure u all have kan???

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails